
De stad Mechelen neemt verkeersveiligheid en –leefbaarheid zeer ernstig, zeker in woonwijken en schoolomgevingen. In de wijk rond de site Huyghebaert werd er dan ook met de bewoners een participatietraject gelopen. Er werd beslist een aantal maatregelen uit te voeren om de verkeersoverlast in de wijk terug te dringen.
Vanaf 1 juli nemen we hierin de volgende stap: de hele woonwijk wordt een zone 30 en er wordt een verbod ingesteld voor doorgaand vrachtverkeer boven de 3,5 ton.
Wat houdt dit verbod in ?
Dit verbod houdt in dat u met vrachtvoertuigen boven de 3,5 ton enkel nog de wijk in mag rijden om daar leveringen te doen. In de bijgevoegde kaart zijn voorbeelden weergegeven welke routes niet meer toegestaan zijn voor het doorgaande vrachtverkeer. U mag deze routes niet volledig afleggen. Legt u slechts een deel van deze route af om bijvoorbeeld een levering te doen, dan is dit wel toegestaan.
Indien u bijvoorbeeld een levering moet doen in de Elisabeth Desoleilstraat, mag u nog altijd via de Europalaan de wijk inrijden en eventueel via de Geerdegem-Schonenberg de wijk verlaten. Komt u van de Antoon Spinoystraat en moet u leveren in de Mechelsveldstraat of verder, mag u niet langs de Europalaan of Kruisbaan rijden.
Om de woonwijk zo min mogelijk te belasten willen we aansporen dat vrachtverkeer dat binnen het woongebied komt laden en lossen de snelste route naar het hoger wegennet neemt om vanuit daar hun weg verder te zetten.

Er is een circulatielus bepaald langs een groot deel van de bedrijven. Deze vallen buiten het vrachtwagenverbod en mogen dus nog altijd ongelimiteerd gebruikt worden. Ook de wegen van het hogere wegennet zijn nog altijd toegestaan. Concreet zijn dit bij elkaar de volgende straten in het gebied:

- N109/Egide Walschaertsstraat
- De Regenboog
- Antoon Spinoystraat
- Kruisbaan (énkel tussen de Egide Walschaertsstraat en Antoon Spinoystraat)
- Bedrijvenlaan
- Overige straten van het hoger wegennet: E19, N1, B101, …
Dit zijn wegen die over het algemeen beter geschikt zijn om zwaar verkeer te verwerken. Hierdoor verbetert de verkeersveiligheid en leefbaarheid in het gebied. U mag enkel in de rest van de straten van de woonwijk rijden indien u daar een levering komt doen of ophalen.
In de straten rond en op de Hombeeksesteenweg en (Oude) Brusselsesteenweg waren er eveneens reeds verboden aanwezig op doorgaand vrachtverkeer. Deze blijven nog altijd van kracht.
Hoe wordt er handhaving voorzien ?
Tegen het einde van het jaar staat er een ANPR-camerasysteem in de wijk gepland die het verbod zal controleren, alsook de zone 30. Deze kan eenvoudig berekenen of u onderweg gestopt bent om een levering te doen. Voertuigen die de wijk enkel doorkruisen zonder te laden en/of te lossen kunnen hierdoor worden gefilterd en ontvangen een boete in de bus.
Tot de indienststelling van het camerasysteem kan de politie handmatige controles uitvoeren. Deze controles voor het vrachtwagenverbod kunnen plaatsvinden op basis van vrachtbrieven en overige leveringsdocumenten.
Voor specifieke verkeersvragen kunnen bedrijven terecht bij de dient mobiliteit van de stad Mechelen: mobiliteit@mechelen.be of via Joris Huijbregts - projectcoördinator op 015 29 79 45